I samarbeid med

Er olivenolje sunt? Her er fem grunner til at olivenolje er bra for deg
Middag / lunsj

Er olivenolje sunt? Her er fem grunner til at olivenolje er bra for deg

Kunnskap

Lite mettet fett, rik på vitaminer og antioksidanter. Her er fem dokumenterte årsaker til at du bør inkludere olivenolje i kostholdet.

Olivenolje har lange tradisjoner i landene rundt Middelhavet, og middelhavsdietten er regnet som et av de sunneste kostholdene av forskere over hele verden. Men hva er det som gjør olivenolje så sunt? Her er svarene.

1. Olivenolje har lite mettet fett

Olivenolje inneholder lite mettet fett, og mye umettet fett. Umettet fett regnes som sunnere enn mettet fett, og Helsedirektoratets kostråd er derfor å bytte ut smør og hard margarin med f.eks. olivenolje, da smør og hard margarin inneholder mye mettet fett, som regnes som det usunne fettet. Olivenolje har også en sunn fettsyresammensetning, og er rik på enumettede fettsyrer som kan bryte ned det dårlige kolesterolet i kroppen, og bygge opp det gode kolesterolet. Det gjør olivenolje til et sunnere alternativ til fett i matlaging.

2. Olivenolje er rik på vitaminer

Olivenolje er en god kilde til flere vitaminer, blant annet vitamin E. Vitamin E er viktig for celler, vev og kroppens immunforsvar, og olivenolje er ifølge Helsedirektoratet en av de viktigste kildene til vitaminet.

3. Ekstra virgin olivenolje er rik på antioksidanter

Kroppen trenger antioksidanter for at cellene skal fungere normalt. Antioksidanter beskytter cellene mot frie oksygenradikaler, som kroppen produserer når den forbrenner oksygen. Blir det for mye av frie oksygenradikaler, kan kroppen utvikle sykdommer. Ifølge Helsedirektoratet er olivenolje er en god kilde til antioksidanter, og trolig er disse en viktig årsak til at olivenolje har positiv effekt mot blant annet hjerte- og karsykdom, skriver Bramat.no.

4. Jo høyere kvalitet, desto sunnere olivenolje

Olivenolje har blitt fremstilt i flere tusener av år, og mange kulturer har en sterk tradisjon for å bruke olivenolje i matlaging, men også til andre bruksområder, som pleie av hud og hår. Den sterke kulturen og tradisjonen knyttet til, samt omfanget av produksjonen av olivenolje, gjør det enkelt å finne en variant av høy kvalitet, også i din lokale butikk.

Extra virgin olivenolje er ikke alltid, men ofte, kaldpresset. Det vil si at bærene presses kontrollert under 27 grader. Denne metoden gjør at man beholder alle de gode egenskapene ved olivenene, og ifølge Bramat.no er denne typen olivenolje den aller beste for helsen, da dette er 100 prosent ren plantejuice som har det høyeste innholdet av vitaminer og antioksidanter.

5. Olivenolje brukes i verdens sunneste kosthold

Det begynner å bli noen år siden middelhavsdietten for alvor ble et begrep også her i nord, og ikke uten grunn. Den anses nemlig som verdens sunneste kosthold, og i tillegg til hvit fisk, grønnsaker, frukt og nøtter, regnes olivenolje som en av grunnene til at dietten regnes som så sunn, ifølge NHI.

Ybarra olivenolje passer ypperlig til steking med sin milde smak som ikke påvirker smaken på maten du tilbereder, samtidig som den tåler høy temperatur.

Ybarra olivenolje passer ypperlig til steking med sin milde smak som ikke påvirker smaken på maten du tilbereder, samtidig som den tåler høy temperatur.

Olivenolje inneholder mye enumettet fett, og prioriteres i middelhavsdietten foran meierifett i matlaging. Flere studier viser at det er mindre hjertesykdom i områder der dette kostholdet er utbredt.